SELAMAT DATANG KE BLOG JELIRA SEJARAH STPM

Wednesday, 22 February 2017

1.7 Pertahanan dan Pembukaan Wilayah

Tajuk                          :           1.7       Pertahanan dan Pembukaan Wilayah
Sub-Tajuk       :           1.7.1     Jihad
                                    1.7.2    Peperangan
                                    1.7.3    Kepemimpinan
Hasil Pembelajaran  :
a)  Menjelaskan pengertian jihad
b)  Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad  SAW dan Khulafa al- Rasyidin
c)  menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh  :
            *  Salehuddin al-Ayyubi (1138-1193M)
            *  Sultan Muhammad al-Fatih

1.7.1    Jihad
a)  Pengertian Jihad
  Definisi dari segi bahasa – perkataan jihad berasal daripada kalimah arab ‘jahada’ yang bermaksud ”keberatan dan kesusahan”
  Dari segi istilah – jihad bermaksud “mencurahkan daya dan tenaga kekuatan dalam usaha mencapai sesuatu matlamat atau cita-cita  mulia dalam bentuk  kata-kata  atau perbuatan. Ia mencakupi usaha bersungguh-sungguh  untuk mencapai  satu-satu  tujuan yang  diingini atau mempertahankan sesuatu yang tidak diingini dengan berbagai cara”.
  Kesimpulannya jihad meliputi pelbagai aspek iaitu melibatkan perlawanan dan peperangan secara fizikal dan juga perlawanan secara  mental dan spiritual.
  Pada zaman awal kebangkitan Islam,  semangat jihad telah memperkukuhkan ketahanan dan pertahanan para pejuang Islam. Mengikut mazhab Shafie, jihad ialah berperang di jalan Allah SWT (fisabilillah) dan mengerahkan segala kemampuan untuk memerangi orang-orang kafir (zimmi). Allah berfirman di dalam Al-Quran yang bermaksud:
            "Perangilah orang-orang yang tidak beriman dengan Allah dan Hari Kemudian, yang tidak mengharamkan apa      yang telah diharamkan Allah dan rasulNya dan tidak pula beragama dengan agama yang benar (iaitu) di             antara ahli kitab kecuali mereka membayar jizyah dengan kepatuhan yang rela dan merasa diri mereka             ditawan."
            (At-Taubah:29)


            "Perangilah orang-orang musyrik semuanya, sebagaimana mereka memerangi kamu semua" (At-Taubah: 36)


Jihad menurut al-Quran dan al-Sunnah
  Surah an-Nisaa’ ayat  95  bermaksud  “ tidaklah sama keadaan orang2  yang  duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang2  yang  beriman selain daripada orang2  yang ada keuzuran dengan orang2  yang  berjihad dijalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan nyawanya. Allah melebihkan orang  yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang2  yang duduk  (tidak berperang disebabkan uzur) dengankelebihan satu darjat” maksudnya di dalam ayat ini mengerahkan tenaga dan usaha untuk berperang  pada jalan Allah sama ada secara langsung (bertempur di medan perang) ataupun dengan harta, akal fikiran, membekalkan tentera tambahan, logistik dan  bantuan perubatan bagi tentera.

  Surah At-Taubah ayat  41  bermaksud  “Pergilah kamu beramai-ramai untuk berperang pada jalan  Allah, sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) danberjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian itu amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.” – ini menjelaskan bahawa berjihad pada jalan Allah pada kebiasaannya ialah dengan harta dan nyawa. Kenapa Allah sentiasa mendahulukan frasa ‘jihad dengan harta’ – bertujuan memberi semangat dan mendorong mereka berjihad kerana jihad dengan harta adalah lebih mudah dilakukan berbanding  jihad dengan nyawa.

  Surah Al-Baqarah ayat  190 yang  bermaksud “ Dan perangilah kerana (menegakkan dan mempertahankan) agama Allah akan orang  yang  memerangi kamu, dan jangan kamu menceroboh (denganmemulakanpeperangan) kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang2  yang  menceroboh”.  – ayat ini menjelaskan bahawa  agama  Islam menganjurkan jihad untuk mempertahankan agama sekiranya kedudukan Islam terancam walaubagaimanapun Islam juga melarang umatnya daripada memulakan pencerobohan dan menitikberatkan keamanan.

  Hadith diriwayatkan oleh  Abu Hurairah bermaksud  “Seorang lelaki berkata kepada Rasulullah s.a.w. Wahai Rasulullah!  Beritahulah aku amalan apakah yang  setanding dengan jihad?  Rasulullah menjawab: Aku tidak memperolehnya. Lelaki tersebut berkata: Beritahu dan terangkanlah kepadaku. Rasulullah s.a.w. bersabda lagi: Apabila mujahid berangkat untuk berjihad, sanggupkah kamu masuk ke masjid, lalu berdiri sembahyang dan tidak berhenti, adakah kamu terdaya untuk berpuasa terus menerus tanpa berbuka walau sehari? Baginda bersabda lagi:  Siapakah yang sanggup melakukan sedemikian?”

  Hadith sahih di mana Rasulullah s.a.w. pernah ditanya:  Wahai Rasulullah! ada orang berperang dengan gagah berani, ada yang berperang dengan penuh semangat, dan ada pula yang  berperang  agar dikenal kedudukannya maka siapakah yang disebut berperang dijalan Allah?  Rasulullahs.a.w. menjawab sesiapa yang berperang untuk menegakkan Kalimatullah, maka dialah yang berperang dijalan Allah”

Kepentingan jihad dalam Islam
  • Jihad adalah alat yang digunakan oleh pejuang Islam untuk menyebarkan serta menyampaikan syi'ar Islam. Ianya digunakan sebagai tindakan fizikal menghapuskan segala halangan kepada dakwah Islam dan dengan cara inilah Islam dibawa ke seluruh kawasan baik pada zaman Rasulullah mahupun zaman para sahabat dan begitu juga di zaman khulafa' yang seterusnya.
  • Jihad dilaksanakan dalam tiga peringkat. Yang pertama, penduduk disesuatu kawasan itu akan diajak memeluk Islam, dan mereka akan diberi tempoh untuk mengkaji dan memahami Islam; sekiranya mereka menolak mereka akan dipelawa menjadi rakyat Daulah Islam dengan membayar `jizyah' dan Islam akan diimplimentasikan ke atas mereka, dan mereka akan diberikan hak -hak yang sama seperti mana-mana umat Islam. Sekiranya pelawaan ini ditolak juga, maka tatkala itu barulah tentera Islam akan berjihad.
  • Perlulah difahami bahawa jihad hanyalah untuk menghapuskan rintangan terhadap dakwah kepada Islam; bukan untuk menakluk atau memperhambakan mana-mana kaum dan bukan untuk membina empayar dan tidak sekali untuk memaksa seseorang itu memeluk Islam. Allah SWT berfirman:
                "Tidak ada paksaan dalam beragama..." (Al-Baqarah: 256)
  • Walaupun Islam tidak menggalakkan peperangan namun demi menyelamatkan umat manusia daripada kekufuran, melenyapkan fitnah dan menghancurkan para taghut (orang yang zalim) maka umat Islam dituntut agar berjihad.

Jenis-jenis Jihad
1.      Fisabilillah iaitu  jihad yang paling agung dalam Islam yang dilaksanakan melalui pengorbanan jiwa untuk kepentingan agama Islam sebagaimana maksud firman Allah dalam surah al-Taubah ayat 123, yang bermaksud, “wahai orang-orang yang beriman ; Perangilah orang-orang kafir yang disekitar kamu itu dan hendaklah mereka menemui kekerasan daripada kamu dan ketahuilah bahawa Allah berserta orang-orang yang bertakwa”. Lazimnya jihad sebegini adalah jihad di medan perang dan mereka yang terkorban adalah mati syahid.
2.      Jihad harta benda – Bagi golongan yang kaya dan berkemampuan mereka boleh berjihad dengan cara menyumbang dalam bentuk kewangan bagi menyokong mereka yang sedang berjuang di medan perang. Contohnya, Abu Bakar al-Siddiq telah menyerahkan segala harta bendanya demi menegakkan agama Allah.
3.      Jihad akal fikiran – Bagi golongan yang mempunyai kebijaksanaan dan ketajaman akal fikiran, mereka boleh memberi sumbangan dari segi idea mahupun buah fikiran untuk memantapkan strategi perjuangan umat Islam. Contohnya Salman al Farisi telah memberi pandangan yang bernas dalam menghadapi musuh ketika Perang Khandak.
4.      Jihad ilmu – mereka yang sedang menuntut ilmu yang mendapat keredaan Allah SWT juga sedang berjihad di jalan Allah.
5.      Jihad menghadapi golongan munafik – Golongan munafik merupakan suatu golongan musuh Islam yang berselindung di sebalik gerakan Islam. Golongan ini mula muncul selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW dan telah diperangi pada permulaan zaman Khalifah ar-Rasyidin
6.      Jihad menentang kemungkaran – iaitu segala kemungkaran dalam masyarakat mestilah ditentang sama ada melalui perbuatan, perkataan dan dengan hati.
7.      Jihad memerangi hawa nafsu – iaitu memerangi sifat-sifat yang bertentangan dengan syariat Islam  yang wujud dalam diri seseorang bagi tujuan membersihkan jiwa hati


Pelaksanaan jihad pada zaman Rasulullah dan Khulafa al-Rasyidin
  Pada peringkat awal dakwah Rasulullah di era Makkah, jihad memerangi musuh belum disyari’atkan oleh Islam. Walaupun turun beberapa ayat di era tersebut tentang jihad seperti di dalamsurah al-’Ankabut ayat 6,8 & 69 serta surah Luqman ayat 15, namun jihad dalam konteks tersebut lebih kepada makna jihad ma’nawi bukannya jihad melibatkan pertempuran dan peperangan.
  Manakala semasa proses hijrah ke Madinah, kaum muslimin mendapat keizinan untuk berjihad dan berperang daripada Allah Taala. Namun pada tahap ini, Allah Taala membenarkan orang2 Islam berperang tetapi bukan mewajibkannya.
  Selepas hijrah ke Madinah, kaum muslimin diwajibkan berjihad memerangi mereka yang memusuhi dan memerangi Islam dan kaum muslimin. Terdapat hampir 26 istilah jihad yang disebut dalam surah2 madaniyyah. Kebanyakannya denganjelas membawa maksud berperang pada jalan Allah atau kerana Allah.
  Kajian tentang kronogi pensyari’atan jihad mendapati bahawa tuntutan dan hukum jihad diturunkan secara beransur2, berperingkat dan mengikut kesesuaian masa, kepelbagaian dan keperluan situasi serta persediaan mental dan fizikal kaum muslimin. Ini membuktikan keistimewaan Islam sebagai agama fitrah manusia yang tidak membebankan serta relevan dengan keadaan semasa.
  Secara perbandingan, keadaan kaum muslimin di Makkah sebelum hijrah agak lemah, memandangkan pengikut nabi Muhammad s.a.w. masih sedikit dan mereka merupakan golongan minoriti yang sering ditindas. Oleh itu, Allah Taala Yang Maha Mengetahui ketidakupayaan mereka untuk bertempur tidak mensyari’atkan kaum muslimin di Makkah utk berjihad. Sebaliknya setelah wujud kerajaan dan semasa pemerintahan Islam kukuh dibawah pimpinan Rasulullah di Madinah, jihad telah disyari’atkan. Pada masa itu, Rasulullah telah mempersiapkan barisan pejuang Islam yang beriman & sanggup berkorban segala2nya demi Islam.


b)         Etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad  SAW dan Khulafa al- Rasyidin

Konsep peperangan dalam Islam
            Pada dasarnya agama Islam tidak menggalakkan umatnya berperang apatah lagi melakukan pencerobohan ke atas negara atau wilayah lain. Ini kerana Islam adalah agama yang mementingkan keamanan tanpa berlakunya persengketaan atau perbalahan kerana perkataan Islam itu sendiri membawa erti salam atau perdamaian. Matlamat utama peperangan dalam Islam ialah untuk menegakkan ajaran Allah SWT dan menjadi tanggungjawab kepada setiap orang Islam untuk mempertahankan kesucian agama daripada ditindas atau diperlekehkan oleh pihak yang  secara terang-terangan mencabar agama Allah. Namun demikian Allah tidak mengizinkan setiap orang-orang  Islam berperang melainkan setelah mereka diancam di dalam negaranya sendiri. Atas dasar mempertahankan agama dan akidah umat Islam, peperangan dibenarkan dalam Islam. Tentera Islam lebih bersifat defensif dalam peperangan dan justeru itu mereka tidak berasa gentar untuk  menghadapi musuh kerana sedang berjihad ke jalan Allah.  Peperangan dalam Islam dapat dikaji berdasarkan  aspek etika dan strategi peperangan khususnya pada zaman Rasulullah dan khalifah al-Rasyidin.

Etika-etika Peperangan Dalam Islam :
  • Harus mengajak manusia kepada Islam sebelum memeranginya. Contohnya pada zaman Abu Bakar al-Siddiq, sewaktu menggempur wilayah Hirah, baginda telah memberikan 3 pilihan kepada musuh Islam iaitu menganut Islam, berdamai atau berperang.
  • Islam hanya membenarkan umatnya berperang seandainya mereka diperangi terlebih dahulu. Contohnya, dalam Perang Badar.
  • Dalam ekspedisi peperangan tentera Islam tidak boleh memerangi orang kafir yang tidak memiliki kekuatan dan daya usaha seperti kanak-kanak, kaum wanita, orang cacat, lumpuh, paderi atau pendeta.
  • Tentera Islam dilarang merosakkan harta benda, memotong pokok atau membakar rumah kecuali dalam keadaa darurat. Ini membuktikan Islam mementingkan keamanan dan kesejahteraan.
  • Islam menetapkan etika peperangan tidak boleh memerangi orang yang sudah menyerah atau kafir dhimmi atau mereka yang sudah mengikat perjanjian damai serta mengaku taat setia kepada pemerintah Islam.
  • Islam melarang sebarang perbuatan yang boleh mengaibkan musuh, antaranya ialah tentera tidak boleh mencincang mayat atau musuh yang terbunuh.
  • Sebarang perjanjian damai yang dimeterai wajib ditaati. Contohnya, ketika Perjanjian Hudaibiyah meskipun fasa-fasa dalam perjanjian itu seolah-olah memberikan kelebihan kepada musuh Islam namun Rasulullah mempunyai misi tersendiri.
  • Etika terakhir ialah tawanan perang akan dilayan dengan baik. Ia merupakan salah satu kaedah berdakwah yang diajar oleh Rasulullah. Dalam Perang Badar, Baginda menggunakan kaedah diplomasi, iaitu tawanan perang harus menebus diri dengan ilmu pengetahuan serta sejumlah wang tertentu.
  • Cara pengagihan harta rampasan perang. Harta-harta yang diperolehi akan diagihkan secara sama rata di kalangan para pejuang. Selepas kewujudan Baitulmal, harta-harta berkenaan diuruskan dengan lebih baik dan digunakan untuk pembangunan negara khususnya pada zaman pemerintahan khalifah Umar al-Khattab.

Strategi Peperangan pada zaman Rasulullah SAW (Perang Badar, Perang Uhud dan Perang Khandak)

i.          Menyusun kedudukan tentera dalam dua barisan atau  al-Saf digunakan didalam Perang Badar (2H) yang mana pasukan tentera Islam dibentuk dalam bentuk formasi barisan yang tersusun rapi bagi membentuk dinding yang teguh dan padu sehingga musuh sukar untuk menyerang mereka. Setiap barisan mengandungi antara 10-1000 orang tentera bergantung kepada jumlah keseluruhan tentera dalam sesuatu pertempuran. Dalam perang Badar, tentera Islam yang hanya sejumlah 313 orang disusun dalam dua barisan. Barisan hadapan bersenjatakan tombak dan perisai manakala barisan kedua (belakang) pula bersenjatakan panah dan perisai.

ii.         Menunggu dan menyerang  musuh secara serentak. Dalam Perang Badar, Rasulullah menggunakan strategi ini sehingga pihak musuh dating menghampiri kedudukan tentera Islam. Apabila tentera musuh telah hampir, pada ketika itu barulah mereka bertindak balas dengan menyerang secara sepontan. Taktik tersebut telah berjaya menjadikan barisan tentera musuh kucar-kacir dan akhirnya tewas walaupun bilangan tentera Islam lebih kecil.

iii.        Menguasai tempat strategik dan mempunyai sumber air. Strategi ini digunakan dalam Perang Badar (2H). Dalam perang tersebut, Rasulullah telah menempatkan pasukan tentera Islam di kawasan yang rendah dan mempunyai sumber air. Baginda juga mengarahkan dibina kolam-kolam air untuk menampung bekalan. Sumber-sumber air itu telah dikawal dengan ketat untuk mengelakkannya jatuh ke tangan musuh. Kolam-kolam itu kemudiannya ditimbus untuk mengelakkan jatuh ke tangan musuh. Dengan menguasai sumber air, membolehkan tentera Islam berhadapan dengan tentera musuh yang berperang dalam kehausan dan dahaga yang amat sangat.

iv.        Meletakkan pasukan pemanah di tempat yang tinggi dan memanah ke kedudukan musuh. Taktik ini telah digunakan secara berkesan pada peringkat awal Perang Uhud. Pasukan tentera musuh yang mara terpaksa berhadapan dengan pasukan pemanah Islam seramai 50 orang yang di tempatkan di puncak Jabal Rahmah. Ramai tentera musuh telah terbunuh dan berundur dan meninggalkan harta di tengah-tengah medan perang. Namun demikian disebabkan menyangka tentera musuh mula mengalami kekalahan mereka telah meninggalkan kedudukan masing-masing untuk mendapatkan ganjaran, namun sebenarnya kesempatan ini dinantikan oleh tentera berkuda musuh untuk menyerang dan menewaskan tentera Islam dari belakang.

v.         Mengelirukan musuh dengan menyalakan unggun api. Rasulullah telah mengarahkan tentera Islam supaya membuat unggun api di padang pasir semasa Perang Uhud (3H). Tujuannya agar dapat mengelak serangan tentera Quraisy yang menyangka api-api tersebut datangnya daripada khemah-khemah tentera Islam dan mereka tertipu kerana menyangka bilangan tentera Islam masih ramai. Dengan itu tentera musuh menjadi gentar dan membatalkan rancangan mereka untuk menyerang tentera Islam dan sebaliknya pulang ke Makkah dengan kehampaan kerana gagal menghapuskan saki baki tentera Islam.

vi.        Menggali parit sebagai benteng pertahanan untuk menyekat kemaraan musuh. Dalam Perang Khandak seorang sahabat, Salman al-Farisi telah mencadangkan menggali parit bagi melindungi kota Madinah daripada serangan musuh

 Dengan ini, pihak musuh tidak dapat memasuki Kota Makkah & meninggalkan medan perang. Tentera Islam mencapai kemenangan tanpa perperangan.

vii.       Penyamaran untuk memecah belahkan perpaduan musuh. Semasa Perang Ahzab, seorang sahabat, Nu’aim b. Mas’ud diarahkan memecahbelahkan benteng  pertahanan Quraisy & Yahudi yg akhirnya menyebabkan berlaku pertelagahan sesama mereka. Ini memberi keuntungan kpd pihak Islam. Begitu juga dengan tindakan baginda yang hanya memakai pakaian biasa menunjukkan baginda ingin kelihatan seperti tentera biasa.

viii.      Mengadakan perjanjian damai dengan pihak musuh yang meminta pendamaian.  Nabi telah mengadakan perjanjian Hudaibiyah & baginda menerima syarat2 perjanjian  yg  ditetapkan oleh kaum Quraisy walaupun kelihatan berat sebelah,kerana menjangkakan kemenangan akan berpihak kepada Islam. Apabila pihak Quraisy  mencabuli  syarat perjanjian memberi peluang kepada Nabi & tentera Islam untuk bertindakbalas & berjaya membuka semula kota Makkah tanpa pertumpahan darah

ix.        Tidak mengejar musuh yang melarikan diri dari medan perang.  Ini kerana orang yang melarikan diri adalah orang yang lemah & tentera Islam tidak bertindak  ke atas orang yang lemah. Lagipun  jika mengejar musuh yg lari akan menjejaskan barisan pertahanan & memberi ruang kepada musuh untuk bertindak balas.

x.         Mengepung dan menyerang musuh dengan menggunakan senjata berat seperti al-manjanik, ad-dabbur dan ad-dabbabah digunakan dalam Perang Taif (8H). Dalam taktik tersebut, senjata dan peralatan berat digunakan untuk merobohkan kota pertahanan puak Thaqif.  Apabila kedudukan musuh mulai goyah, tentera Islam menyerang secara bertubi-tubi sehingga menyebabkan pihak musuh tidak sempat untuk melakukan serangan balas.
           
Strategi Peperangan pada zaman Khulafa al-Rasyidin

1.         Meneruskan tentera Usamah  (Khalifah Abu Bakar al-Siddiq)
2.         Memerangi  gerakan al-Riddah  (Khalifah Abu Bakar a-Siddiq)
3.         Melancarkan ekspedisi ketenteraan bagi memperluaskan wilayah Islam  (Khalifah Umar al-Khattab)
4.         Mewujudkan bandar-bandar tentera  (Khalifah Umar al-Khattab)
5.         Mewujudkan ketumbukan tentera secara berpasukan / taktik kurdis  (Khalifah Ali bin Abu Talib)

Kepimpinan dan Sumbangan Tokoh

a)  Salehuddin al-Ayyubi (1138-1193M)

Salahuddin Yusof bin Najmuddin Ayub atau Salahuddin al-Ayubi dilahirkan pada tahun 1138M di wilayah Tikrit, Iran dan meninggal dunia di Damsyik pada tahun 1193M. Berketurunan Kurdi dari kaum Quraisy suku Ruwaidhah merupakan seorang panglima tentera, pemimpin dan pentadbir negara yang berbakat besar pada zaman Perang Salib. Kepemimpinan Salahuddin atau Saladin dalam bidang ketenteraan begitu terserlah apabila berjaya menumpaskan tentera Salib dan membebaskan Baitulmuqaddis dan Palestin daripada penguasaan tentera Kristian pada abad ke 12M.

Sumbangan Salahuddin al-Ayyubi
i.          Menentang tentera Salib
  • Salahuddin mula menonjolkan kepemimpinan dalam bidang ketenteraan pada 1164 apabila menyertai ekspedisi ketenteraan Syria bersama bapa saudaranya, Shirkuh yang dihantar oleh Khalifah Nur al-Din ke Mesir untuk membantu kerajaan Fatimiyah memerangi tentera Kristian pimpinan  Amaury 1. Tentera Kristian yang ditewaskan telah menganjurkan satu perjanjian damai pada 1167M.
  • Kemudian pada tahun 1168M, beliau sekali lagi telah mara ke Mesir dan menumpaskan tentera Salib yang melanggar perjanjian damai selepas 14 bulan ditandatangani. Pada tahun 1169M tentera Salib berundur dari Mesir dan Shirkuh telah dilantik sebagai wazir di Mesir. Setelah kematian Shirkuh,  tempatnya telah digantikan oleh Salahuddin dan pada masa yang sama beliau dilantik sebagai panglima angkatan tentera Syria.
  • Sebaik sahaja dilantik sebagai wazir Mesir, Salahuddin telah mengambil langkah segera memecat pegawai-pegawai tentera kerajaan Mesir yang tidak  jujur dan khianat.
  • Pada masa yang sama api permusuhan antara Salahuddin dengan tentera-tentera Salib semakin memuncak apabila timbul kebimbangan dalam kalangan penganut Kristian di Mesir tentang kewibawaan Salahuddin sebagai seorang pemimpin dan panglima perang yang hebat.
  • Pada tahun 1172M, Khalifah Nur al-Din telah mengisytiharkan Mesir sebagai sebagai wilayah pemerintahan Abbasiyah dan menyerahkan kuasa kepada Salahuddin untuk memerangi tentera Salib yang mula mencabar pemerintahan Islam khususnya di Palestin.

ii.         Membebaskan kota Baitulmuqaddis
  • Sumbangan terbesar Salahuddin ialah membebaskan kota Baitulmuqaddis  daripada pemerintahan Kristian. Dalam pertempuran di Hittin merupakan suatu pertempuran yang benar-benar telah menghapuskan kekuatan kaum salib. Demikian pula dari kesan-kesan pertempuran ini bahawa nama Salahuddin menjadi sangat ditakuti orang. Seolah-olahnya nama itu ada membawa pengertian maut yang segera bagi kaum salib.
  • Seterusnya beliau menuju pula ke Baitulmuqaddis untuk memahkotakan kemenangan-kemenangannya dengan penaklukan kota itu. Mula-mulanya Salahuddin ingin memasuki kota itu secara damai disebabkan kedudukan kerohanian dan kesucian kata itu dalam pandangan kaum muslimin dan supaya kota itu terselamat dari bencana kerosakan perang, andainya nanti berlaku peperangan di dalamnya.
  •  Akan tetapi kota al-Qudus itu kini merupakan benteng-benteng kaum Latin yang paling kukuh sekali. Tambahan pula, ketua kota ar-Ramlah (Palian De Ibaline) telah jatuh ke dalam tawanan Salahuddin, bila bandar itu ditakluki. Dan keluarganya pula berada dalam benteng-benteng al-Qudus itu. Palian lalu meminta pergi ke al-Qudus untuk membawa kembali keluarganya. Beliau bersumpah akan menepati janjinya untuk kembali semula. Apabila Palian tiba di al-Qudus, beliau telah disambut secara besar-besaran oleh askar-askar Latin. Orang-orang Latin itu lalu menggalakkan Palian supaya memungkiri janjinya dengan Salahuddin dan akhirnya Palian bersetuju. Maka kota al-Qudus pun terdedah untuk serangan-serangan kaum muslimin.
  • Salahuddin pun mula mengepung kota al-Qudus, dan beliau memilih bukit Zaitun sebagai markas tenteranya. Beliau memerintahkan manjanik-manjanik ditempatkan diatas bukit itu. Ketika itulah tentera muslimin mula maju ke haluan pagar-pagar itu tanpa mempedulikan hujan panah antara pihak-pihak yang menyerang dan bertahan itu. Akhirnya orang-orang latin itu yakinlah bahawa kemenangan kali itu memihak kepada kaum muslimin. Oleh itu mereka cenderung sekali lagi untuk berdamai. Kedua pihak bersetuju agar orang-orang latin itu keluar meninggalkan kota al-Qudus itu dengan jaminan keamanan dari kaum muslimin dalam masa 40 hari. Kaum muslimin telah berdiri dengan janjinya dan sanggup melupakan darah-darah yang telah mengalir serta jiwa-jiwa yang telah berkorban. 
  • Apabila kota ini kembali kepada pemerintahan Islam semula, suara azan pun mula berkumandang semula dalam Masjid al-Aqsa, manakala loceng Gereja Masehi berhenti berbunyi. Dan orang-orang Salahuddin lalu menurunkan Salib emas dari atas Kubbah Sakhrah (The Ailing Stone). Dengan kejatuhan Baitul Maqdis ke dalam tangan kaum Muslimin, maka kembalilah keadaannya kepada masa sebelum kota itu menempuh peperangan Salib.

iii.        Dasar tolak ansur terhadap penganut Kristian
  • Meskipun tentera Islam berjaya menguasai Baitulmuqaddis, orang Kristian tetap diberi peluang mengunjungi kota suci tersebut. Kenyataan ini dapat dibuktikan apabila termeterai perjanjian damai antara Salahuddin dengan Richard The Lion Heart di Ramallah pada 2 November 1192M, pihak Islam bersedia memberikan kelonggaran kepada penganut Kristian mengunjungi dan beribadat di kota suci tersebut.
  • Dalam perjanjian tersebut, Richard telah berutus kepada Salahuddin , katanya: “ Sesungguhnya kaum Muslimin dan orang Latin telah banyak yang binasa , sementara rumah-rumah mereka banyak yang musnah. Dan banyak jugalah harta dan nyawa yang telah terkorban. Dan tiadalah ada perbicaraan lagi selain di kota al-Qudus dan Salib saja. Al-Qudus adalah tempat beribadat kami yang tak akan kami mengalah kerananya sampai bila-bila masa pun. Manakala Salib pula, pada anggapan tuan tiada lain melainkan sebatang kayu yang tak punya apa-apa harga. Tetapi pada kami, dia adalah sangat-sangat dimuliakan. Tidakkah boleh Sultan menganugerahkan untuk kami dan kita pun sama-sama akan terlepas dari kepayahan ini. ”
  • Maka dijawab oleh Salahuddin, bunyinya : ” Al-Qudus itu untuk kami dan juga untuk kamu. Sesungguhnya ia tempat pengisraan Nabi kami dan perkumpulan para mailakat. Oleh itu tak masuk akal bahawa kami akan beralah kerananya. Adapun negeri ini, dia adalah negeri dan penaklukan tuan-tuan keatasnya adalah sementara saja disebabkan kelemahan keadaan kaum Muslimin. Dan adapun Salib itu, pada kami penghancurannya adalah suatu kebajikan yang besar yang tidak boleh kami lalaikan melainkan jika ada sesuatu maslahat yang lebih penting dari itu. ”
  • Perutusan itu berjalan selama beberapa masa yang panjang, sehingga akhirnya menghasilkan perjanjian damai ar-Ramlah pada Tasyrin Thani(November) 1192, dimana perjanjian itu menentukan sebidang tanah yang kecil untuk orang-orang Kristian di pantai yang berdekatan dengan Akka memanjang dari Sur hingga ke Haifa. Salahuddin tetap memelihara tempat-tempat yang ditaklukinya itu di Ludd, ar-Ramlah dan Asqalan, sebagaimana beliau menjaga keamanan seluruh negeri yang berada dalam kekuasaannya. Dan dengan itu selesailah peperangan Salib yang ketiga. Tidak berapa lama sesudah tercapainya perdamaian ini, Salahuddin pun mangkat dan umurnya ketika itu 55 tahun. 

iv.        Memulih dan membangunkan negara
  • Sebagai wazir di Mesir, Salahuddin memberi tumpuan kepada pemulihan benteng kota Kaherah. Usaha pemulihan diawasi oleh al-Tawasyi Bahauddin, seorang jurutera bangunan.
  • Tujuan pembinaan ini adalah untuk mengawal negara daripada pencerobohan musuh. Selain itu, Salahuddin juga membina kubu Qal’ah al-Jabal yang terletak di atas sebuah bukit bagi membendung saki baki musuh yang masih berada di sekitar kota Kaherah
  • Beliau juga mewujudkan pasar minggu yang besar di Pulau al-Raudah dan al-Gizah pada setiap hari ahad untuk memberikan kemudahan kepada rakyat Mesir. Selain itu, petempatan di bandar juga disediakan kemudahan infrastuktur serta tempat untuk beriadah
  • Beliau juga menubuhkan Diwan Armada yang bertanggungjawab menyelia urusan pembinaan kapal-kapal perang yang besar. Kota Iskandariah telah diperkuatkan bagi mengelakkan pencerobohan musuh
  • Selain itu juga beliau membina hospital, bangunan gedung ubat dan membahagikan hospital kepada beberapa ruangan khas mengikut jenis penyakit dan jantina

v.         Memajukan aspek pendidikan
  • Memperkenalkan sistem pendidikan prasekolah yang dikenali dengan nama sistem al-Khatib. Kanak-kanak diajar mempelajari al-Quran, menghafal hadis, seni khat, matematik, syair dan beribadat.
  • Beliau juga meningkatkan peranan masjid sebagai pusat pembelajaran khususnya ilmu keagamaan seperti ilmu tafsir. Antara masjid yang terkenal sebagai pusat pemelajaran ialah Masjid al-Azhar.
  • Mewakafkan 32 buah kedai untuk dijadikan sekolah, menjemput golongan agama dan cerdik pandai sebagai guru serta membiayai gaji guru-guru yang menagajar di sekolah-sekolah yang didirikan
  • Mengutamakan pendidikan yang berasaskan mazhab sunni di samping menyemarakkan semangat jihad dalam kalangan rakyatnya


vi.        Memajukan bidang ekonomi
  • Negara pada zaman pemerintahannya mendapat pelbagai sumber seperti jizyah yang dikenakan kepada golongan bukan Islam, fidyah yang dibayar oleh tawanan perang untuk menebus diri, harta rampasan perang dan cukai tanah (kharaj)
  • Beliau menumpukan perhatian terhadap sektor pertanian dengan memajukan sistem pengairan dan teknik-teknik pertanian untuk meningkatkan produktiviti pengeluaran makanan
  • Di samping itu beliau menggalakkan aktiviti perdagangan dalam negeri seperti membina lebih banyak pasar dan membaik pulih dan meluaskan pasar yang sedia ada.

Kesimpulan

“Sebenarnya peperangan Salahuddin melawan tentera Salib itu telah meletakkan dirinya sebagai seorang pemimpin yang termasyhur bukan sahaja dalam kalangan umat Islam tetapi juga kepada masyarakat Barat. Dan tiada syak lagi bahawa sangat sedikit sekali dari pemimpin-pemimpin kaum Muslimin yang dapat menandinginya dari segi kebersihan, usahanya dari mencari apa-apa kepentingan untuk diri sendiri, dan dari segi ketekunannya dalam mengkhidmatkan diri untuk maslahat kerajaannya dan rakyat umum. Dan tiada jalan lain bagi musuh-musuhnya sendiri, melainkan memberikan pengakuan baginya tentang sifat budi pekerti yang mulia dan kebijaksanaan dalam perlakuannya terhadap musuh-musuhnya yang tewas. Bukan ini saja, bahkan disamping itu Salahuddin selalu menjadi penggalak utama kepada usaha memperkembangkan ilmu pengetahuan. Sumbangan beliau telah diakui oleh sarjana-sarjana Islam, umpama Ibnul Imad al-Isfahani yang telah mencatatkan sejarah bagi penaklukan Baitul Maqdis, dan juga a- Qadhi Bahauddin bin Syaddad yang telah menulis sejarah Sejarah Salahuddin sendiri dan juga seperti al-Qadhi al-Fadhil. Sesungguhnya beliau adalah seorang pemimpin yang ulung, telah terkumpul dalam dirinya segala cita-cita besar yang sering bermain-main dalam impian orang-orang Arab dan Muslimin, dan beliau telah berjaya melahirkan sekaligus segala cita-cita itu atas nama kaum Arab dan Muslimin.


b)  Sultan Muhammad al-Fatih  (1432-1481M)

  • Sultan Muhammad al-Fatih dilahirkan pada 1432H di Adrianapolis (sempadan Turki-Bulgaria).  Ayahnya, Sultan Murad II merupakan salah seorang pemimpin yang hebat dan tokoh pemerintah kerajaan Othmaniyah yang masyhur. Ibunya dikatakan seorang puteri raja berketurunan Nasrani. 
  • Sultan Muhammad al-Fateh ialah sultan ketujuh Khilafah Islamiah Othmaniyah. Beliaulah pembuka kota Constantinople atau yang dikenali hari ini sebagai Istanbul. Ketika itu beliau baru menjangkau usia 26 tahun. Peperangan yang maha hebat itu memakan masa selama 54 hari. Keadaan inilah yang pernah dibayangkan oleh baginda s.a.w. ketika dalam perang Khandak. Antara lain baginda bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Constantinople itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik pemimpin ialah ketuanya dan sebaik-baik tentera ialah tenteranya.” 
  • Sultan Muhammad al-Fateh ialah salah seorang daripada tokoh pemimpin kerajaan Islam yang masyhur tercatat dalam sejarah dunia. Beliau bukan sahaja hebat sebagai pemimpin malah nama beliau sebagai panglima perang, dikenali di benua Eropah. Mendengar namanya sahaja sudah mengundang gementar di hati musuh-musuhnya walaupun ketika itu beliau sudah 10 tahun meninggal dunia. Beliaulah pemerintah Islam pertama mendapat gelaran yang diberikan oleh Barat sebagai “Grand Seigneur” yang bermaksud pemimpin agung. 
  • Kekuatan Sultan Muhammad al-Fateh banyak terletak pada ketinggian peribadinya. Hal ini demikian kerana ketika usianya kecil lagi sudah diajar menunggang kuda, memanah, dan menggunakan pedang. Namun didikan rohani mendapat perhatian serius dan dorongan penuh daripada ayahnya. Beliau telah ditarbiah secara intensif oleh para ulama terulung antaranya ialah al-Syeikh Muhammad bin Ismail al-Kurani. Beliau mengajar Sultan Muhammad al-Fateh ilmu-ilmu asas iaitu al-Quran, al-Hadith, fiqh, linguistik (bahasa Arab, Parsi, dan Turki), dan juga ilmu kemahiran yang lain. Melalui tarbiah yang teliti dan penuh terhormat, tidak hairanlah lahir peribadi yang unggul seperti Sultan Muhammad al-Fateh. 

Sumbangan dan Pembaharuan Sultan Muhammad al-Fatih
  • Setelah berjaya menawan Constantinople, Muhammad II al-Fateh mula melakukan beberapa pembaharuan di dalam pentadbiran baginda yang baru. Pembaharuan dalam pentadbirannya adalah sangat penting dalam usaha untuk mewujudkan sebuah kerajaan yang cekap dan stabil. Setelah berjaya menawan Kota Constantinople, pembaharuan yang pertama yang dilakukan oleh Sultan Muhammad al-Fateh ialah menukar Gereja St. Sofia kepada Masjid Ain Sofia.  Hari pertama kejayaannya menawan Constantinople, beaginda telah pergi ke Gereja Aya Sofia. Beliau kemudiannya telah mengarahkan gereja itu ditukar kepada Masjid Ain Sofia supaya tentera Islam nanti dapat bersembahyang Jumaat di masjid berkenaan. Hal ini juga kerana masjid merupakan institusi penting dalam perkembangan tamadun Islam khususnya untuk pembinaan Kota Constantinople mengikut acuan Islam.  Para pekerjanya kemudian telah bekerja keras menanggalkan lambang salib, patung-patung dan gambar-gambar di gereja itu bagi menyempurnakan arahan beliau. Penukaran ini dilakukan sebagai tanda kemenangan besar umat Islam kerana berjaya menawan Constantinople daripada kerajaan Byzantine. Walaubagaimanapun, gereja-gereja lain masih dibiarkan beroperasi seperti biasa kerana Islam bukan datang ke Constantinople untuk memaksa penduduk memeluk agama Islam. Islam disebarkan melalui dakwah yang berhikmah dan penduduk boleh menerima Islam melalui hati yang ikhlas.
  • Pembaharuan kedua yang dibuat oleh Sultan Muhammad al-Fateh ialah menambah bilangan penduduk kota Constantinople.  Penambahan ini berlaku apabila baginda melalui dasar yang membenarkan penduduk asal kota itu mengamalkan kebudayaan masing-masing berjaya menarik minat penduduk asal kota yang melarikan diri semasa perang untuk kembali semula ke kampung halaman mereka. Penambahan bilangan penduduk kota juga berlaku apabila negara-negara di bawah takluknya menghantar wakil ke Kota Constantinople. Selain itu, kedatangan orang-orang Islam dari Asia ke kota ini juga telah menambahkan lagi bilangan penduduk kota itu.
  • Pembaharuan ketiga yang dibuat oleh beliau ialah menukar nama Constantinople kepada Istanbul serta menjadikannya sebagai pusat pentadbiran Islam.  Nama Constantinople yang diambil sempena nama Maharaja Constantine telah ditukar kepada ”Islam Bol” (Istanbul) bagi menandakan kota itu sudah menjadi milik umat Islam. Istanbul menjadi pilihan sebagai kota pentadbiran adalah disebabkan oleh kehebatan kotanya yang pernah disebut-sebut dalam sebuah hadis nabi. Ini menandakan bahawa kota ini bukanlah sebarangan kota. Kota ini juga agak strategik dengan kedudukan geografinya sebagai pertahanan yang baik.
  • Seterusnya, baginda juga telah menyusun pentadbiran kota itu tanpa mengganggu hak-hak dan kepentingan bekas-bekas musuhnya.  Baginda telah membawa masuk sistem pentadbiran Islam ke kota ini iaitu sistem khalifah, sistem syura, pelaksanaan undang-undang Islam dan lain-lain lagi. Atas arahan Sultan Muhammad al-Fateh, mana-mana gereja dan rumah ibadat orang bukan Islam tidak dimusnahkan.  Penduduk asal kota itu juga dibenarkan mengamalkan agama dan kebudayaan masing-masing. Contohnya, penganut agama Kristian masih dibenarkan pergi ke gereja seperti mana kebiasaan mereka. Walaupun begitu, mereka masih tetap tertakluk kepada undang-undang dan pentadbiran negara. Sultan Muhammad al-Fateh  turut mengizinkan pemimpin utama masyarakat Ortodoks Greek, Armenia dan Yahudi menubuhkan institusi pendidikan agama dan kebudayaan mereka sendiri serta mengizinkan mereka menggunakan bahasa mereka sendiri kecuali dalam hal melibatkan orang Islam, keselamatan negara, dan jenayah.  Masyarakat bukan Islam ini juga diberikan hak untuk bernaung di bawah penguatkuasaan mahkamah agama mereka sendiri.
  • Beliau turut melakukan pembaharuan apabila telah berusaha menjadikan Istanbul sebagai pusat kegiatan keilmuwan dan keintelektualan Islam.  Bagi mencapai hasrat ini, beliau telah membina beberapa buah perpustakaan dan institusi-institusi pendidikan iaitu madrasah. Tempat-tempat ini menjadi tempat pengajian pelbagai bidang ilmu seperti sains, matematik, astronomi dan pelbagai bidang ilmu lain. Hal ini menjadikan Istanbul di waktu itu merupakan antara kota yang menjadi tumpuan umat Islam dan juga bukan Islam dari seluruh dunia.
  • Sultan Muhammad al-Fateh digambarkan sebagai pemimpin berjiwa rakyat. Beliau lebih mengutamakan urusan negara dan masyarakat mengatasi kepentingan diri. Pada masa yang sama, beliau sering mendampingi ulama-ulama dan ilmuwan. Kedudukannya sebagai Sultan tidak menghalang minatnya untuk terus menimba ilmu dan pengalaman. Kehidupan beliau sebagai pemimpin digambarkan cukup sederhana. Malah beliau sangat memusuhi pembaziran. Oleh sebab itu, hidangan makanan dan cara berpakaiannya tidak terikat dengan peraturan-peraturan istana. 
  • Dr. Abd. Salam bin Abd Aziz dalam bukunya yang bertajuk Sultan Muhammad al-Fateh Pembuka Constantinople Menundukkan Rom, menjelaskan bahawa Sultan Muhammad al-Fateh memiliki keyakinan diri yang kuat. Selain itu, dia juga mempunyai pandangan jauh serta kepintaran yang tinggi. Malah Sultan Muhammad al-Fateh mampu menghadapi tekanan, keperitan, dan bebanan yang dihadapinya. Beliau seorang pemuda yang warak. Malah, jarang sekali beliau menunaikan solat, melainkan di masjid. 
  • Selain kejayaan dalam bidang ketenteraan dan penaklukan wilayah, Sultan Muhammad al-Fateh juga berjasa dalam mengembangkan dakwah Islam ke benua Eropah. Melalui akhlak dan keperibadian beliau, ramai yang tertarik dan memeluk Islam. Hal ini berlaku pada hari kemenangan tenteranya, iaitu apabila beliau telah mengampunkan penduduk Kristian Kota Constantinople. Dengan sikap toleransi yang ditunjukkan itu, menyebabkan ada dalam kalangan paderi terus menyatakan keislaman mereka. 
  • Sepanjang pemerintahannya, beliau tidak lupa membangunkan aspek fizikal dan rohani rakyatnya. Beliau telah membina Masjid al-Fath yang terkenal dengan gelaran Blue Mosque. Selain itu, beliau juga telah memulihkan semula peranan Masjid Aya Sofia sebagai mercu dan syiar Islam di Turki. Sultan Muhammad al-Fath meninggal dunia pada bulan Mei 1481 dan jenazahnya dikebumikan di Kota Constantinople.
Kesimpulannya, baginda merupakan seorang negarawan yang ulung dan seorang panglima tentera yang agung. Sepanjang pemerintahannya baginda telah memimpin sebanyak 25 kempen peperangan dan yang paling termasyhur ialah kejayaannya membuka kota Constantinople. Sultan Muhammad II Al- Fatih juga digelar sebagai Muhammad Fatih ataupun Muhammad Penakluk kerana baginda hebat dalam ketenteraan.  Kejayaan terbesar yang ditempa oleh baginda adalah penaklukan kota Constantinople ( ibu kota kerajaan Byzantine) pada bulan Jamadil Awal tahun 857 H bersamaan dengan bulan Mei tahun 1453 M setelah berlakunya pengepungan selama Sembilan bulan dan juga pertempuran yang hebat. Manakala Sultan Sulaiman II Al-Qanuni pula telah menempa beberapa kejayaan seperti, penawanan Belgrade pada tahun 1521 M dan berjaya menakluk sebahagian besar negeri-negeri Afrika Utara seperti Algaria dan Tunisia. Sebenarnya, sewaktu era pemerintahan Sultan Sulaiman II, bibit-bibit kelemahan sudah bercambah sehinggalah titik kelemahan bermula sewaktu pemerintahan Sultan Salim II (1566-1574 M) yang membawa kepada kejatuhan Turki Uthmaniyah.



1 comment: