Tajuk : 1.2
Masyarakat Islam pada abad ke 6
hingga 7 M
Hasil
Pembelajaran : a) menghuraikan konsep ummah
b) membincangkan perkembangan masyarakat Islam
a) Konsep Ummah
Perkataan ’ummah’ adalah berasal
dari perkataan Arab yang bermaksud satu golongan atau komuniti. Mengikut Abdul
Al-Baqi, perkataan ummah telah disebut dalam al-Quran sebanyak 40 kali seperti
ummah nabi atau rasul yang diutuskan oleh Allah untuk memimpin ummah seperti
ummah Nabi Ibrahim, ummah Nabi Isa, ummah Nabi Musa, ummah Nabi Lut dan ummah
Nabi Muhammad SAW. Dalam al-Quran juga menyatakan bahawa konsep ummah merujuk
kepada semua makhluk Allah termasuklah masyarakat manusia, ahli kitab, malaikat,
jin dan makhluk yang lain Ummah bererti masyarakat atau umat manusia. Dalam konteks ummah yang wujud pada zaman
Rasulullah SAW, merujuk kepada masyarakat yang mematuhi Piagam Madinah termasuk
umat Islam dan bukan Islam. Umat Islam
inilah kemudiannya menjadi asas kepada penubuhan negara Islam pertama di
Madinah pada tahun 622M. Mereka terdiri daripada golongan Muhajirin yang
berhijrah dari Makkah ke Madinah dan kemudian bergabung dengan masyarakat
tempatan yang dikenali sebagai golongan Ansar. Golongan Ansar ini terdiri
daripada dua puak yang pada mulanya bermusuhan, iaitu suku Aus dan suku Khazraj
tetapi telah disatukan oleh Rasulullah SAW. Golongan Ansar dan Muhajirin ini
telah dipersaudarakan bagi tujuan membentuk umat Islam yang kuat di kota
Madinah. Kewujudan ummah telah disebut
dengan jelas dalam Fasa 1 Piagam Madinah
yang menjadi perlembagaan negara Islam yang paling sempurna wujud di dunia.
Konsep ummah mengikut dalam
Perlembagaan Madinah fasal 1 dan 2 menyatakan bahawa semua umat Islam Madinah
yang terdiri daripada orang Muhajirin dan Ansar, penduduk-penduduk Madinah, dan
golongan yang menyokong mereka dianggap sebagai satu ummah. Ini bererti pada
peringkat awal, konsep ummah di zaman Nabi Muhammad saw tidak terhad kepada umat Islam sahaja tetapi
termasuk umat bukan Islam seperti kaum Yahudi ( Bani Quraizah, Nadhir dan
Qainuqa’ ) dan kabilah-kabilah Arab di sekitar Madinah seperti Bani Jusham,
Sai’dah, Al-Harith dan lain-lain. Bagi
umat Islam mereka dikenali sebagai ’Ummah Wahidah’ (masyarakat yang satu )
manakala orang bukan Islam dianggap sebagai orang kafir Zimmi (mereka yang
dilindungi). Selain itu, konsep ummah di zaman Nabi Muhammad SAW juga merujuk kepada masyarakat yang mematuhi
undang-undang negara Islam sama ada mereka beragama Islam ataupun tidak. Ini
kerana bagi masyarakat yang tidak mematuhi perlembagaan Madinah akan disingkir
atau dihukum mengikut peruntukan undang-undang di dalamnya. Secara umumnya,
konsep ummah merujuk kepada semua masyarakat yang tinggal di Madinah pada zaman Nabi Muhammad SAW tanpa
mengira agama atau bangsa asalkan mereka patuh dan taat kepada undang-undang
yang ditetapkan di dalam Piagam Madinah yang digubal pada tahun 622 M.
b) Kepentingan peristiwa hijrah terhadap perkembangan
masyarakat Islam
Pengenalan
Hijrah
bererti perpindahan. Perkara yang
dimaksudkan dengan hijrah ini ialah hijrah orang Islam dari Makkah ke Madinah
pada 16 Julai 622M bersamaan 1 Muharram 1H. Tujuan mereka berhijrah ialah
kerana kecewa dengan sikap permusuhan kaum Musyrikin Quraisy terhadap Islam.
Dalam pada itu mereka mempunyai matlamat
jangka panjang iaitu mewujudkan sebuah masyarakat Islam yang lebih kuat dan
bersatu padu. Faktor berlakunya hijrah juga dipercepatkan oleh kesediaan
penduduk Madinah untuk menerima masyarakat Islam dari Makkah selepas
termeterainya Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Kepentingan
peristiwa hijrah kepada masyarakat Islam
i. Bermulanya tahun Hijrah. Menerusi peristiwa
hijrah telah melahirkan tahun hijrah dalam takwim Islam iaitu bermula dari
tarikh hijrah orang Islam dari Makkah ke Madinah pada 1 Muharram 1H. Penentuan
tahun hijrah sebagai kalendar Islam dibuat pada zaman Khalifah Umar al-Khattab
pada tahun 17H/638M, tujuannya ialah untuk memperingati peristiwa hijrah yang
penuh pengajaran dan hikmah itu. Tujuan selanjutnya ialah bagi memudahkan
urusan pentadbiran jabatan-jabatan kerajaan, seperti jabatan cukai dan surat
menyurat antara pegawai dengan khalifah.
ii. Agama.
Peristiwa hijrah adalah menurut arahan Allah SWT menerusi wahyu. Tujuan
utama hijrah ialah menuntut keredaan Allah SWT. Justeru Madinah merupakan
tempat yang paling sesuai ketika itu untuk dijadikan pusat penyebaran agama
Islam kerana penduduknya, khususnya kaum Yahudi lebih faham mengenai selok belok
agama. Menerusi hijrah, juga telah mempertingkatkan iman dan keyakinan orang
Islam dalam menghadapi cabaran semasa.
iii. Politik.
Hijrah
juga telah membawa perubahan dalam aspek politik apabila dalam masa yang
singkat sahaja mereka telah berjaya membentuk satu piagam yang dinamakan “Piagam
Madinah” dan seterusnya membentuk sebuah negara Islam di Madinah.
iv. Ekonomi.
Kedudukan
ekonomi orang Islam semakin kukuh. Madinah
bukan sahaja merupakan kawasan yang paling sesuai sesuai untuk bercucuk
tanam, tetapi juga merupakan satu kawasan yang strategik dari segi perdagangan
kerana terletak di pertengahan jalan perdagangan antara Makkah ke Syam.
v. Sosial. Apabila berlakunya hijrah
nilai-nilai masyarakat sepertimana yang diamalkan pada zaman jahiliah telah
dihapuskan dan digantikan dengan nilai-nilai murni yang berpandukan akidah dan
akhlak. Dalam sistem sosial ini, setiap orang diberikan kebebasan tanpa mengira
agama, kaum dan keturunan. Hidup berkabilah digantikan dengan sistem sosial
yang berasaskan perpaduan kaum dalam bentuk ummah.
c) Langkah-langkah
pembentukan ummah di Madinah / langkah-langkah Nabi Muhammad SAW selepas
menubuhkan negara Islam di Madinah
i) Mempersaudarakan
golongan Muhajirin dan Ansar
Persaudaraan
yang diperkenalkan amat mendalam hinggakan mereka bukan sahaja dapat bergaul
dengan lebih mesra, bahkan dapat mewarisi harta pusaka dan mempunyai hak yang
sama dalam keluarga masing-masing melalui ikatan perkahwinan serta ikatan
akidah. Melalui konsep inilah
golongan Muhajirin yang sebelum ini berhijrah dalam keadaan sehelai sepinggang
dapat dibantu memulakan kehidupan baharu dengan bantuan saudara seagama seperti
mempersaudarakan Hamzah bin Abdul Mutalib dengan Zaid bin Harith, Umar bin
al-Khattab dengan
Itban bin Malik, Abdul Rahman bin Auf dengan Sa’ad al-Rabi’ dan lain-lain.
ii) Menyatukan kaum Aus dan Khazraj (Ansar)
Penyatuan antara golongan Ansar (
penduduk Madinah ) iaitu antara golongan
Aus dengan Khazraj. Baginda telah menerapkan iman dalam setiap sanubari
kedua-dua kaum ini agar semangat asabiyah yang diamalkan sebelum ini terhapus. Nabi Muhammad SAW juga
menyeru kepada kedua-dua kaum tersebut supaya melupakan persoalan hutang darah
dan dendam kesumat akibat Perang But’ah yang telah meragutribuan nyawa. Sebaliknya mereka mesti hidup dalam keadaan aman dan
saling bekerjasama.
iii) Penggubalan
Piagam Madinah
Nabi Muhammad SAW telah mengambil
beberapa langkah yang boleh menjamin
keamanan di Madinah. khususnya menghindarkan
daripada tindakan jahat orang Yahudi yang boleh mengancam keselamatan umat
Islam. Nabi Muhammad SAW telah menggubal
Perlembagaan Madinah pada tahun 1 Hijrah.
Perlembagaan Madinah mengandungi 47 fasal yang menyentuh segala aspek
kehidupan sesebuah negara. Antaranya menggariskan peranan Rasulullah sebagai
ketua negara, tanggungjawab orang Islam dan bukan Islam terhadap negara
Madinah, keselamatan, perundangan dan sebagainya. Contohnya Nabi Muhammad SAW telah memperuntukkan di dalam Piagam
Madinah hak-hak golongan Yahudi seperti memberi kebebasan mengamalkan upacara
dan ibadat agama mereka, kebebasan di dalam kegiatan ekonomi, social, adat
istiadat dan mereka diminta bersedia mempertahankan keselamatan Madinah dari
ancaman musuh. Di dalam Piagam Madinah
setiap penduduknya mempunyai hak yang sama.
iv) Membina masjid
Nabi Muhammad SAW telah membina
masjid sebagai langkah menyatukan umat Islam. Masjid
bukan sahaja dijadikan sebagai tempat ibadat oleh umat Islam tetapi sebagai
simbol penyatuan ummah. Masjid telah dijadikan tempat segala aktiviti umat
Islam seperti perbincangan untuk menyelesaikan masalah negara, menerima tetamu
asing dan sebagainya. Masjid yang terawal dibina ialah Masjid Nabawi dan Masjid
Quba.
v) Mengawal kegiatan
golongan munafik
Seterusnya
untuk mengelak berlaku perpecahan dalam kalangan umat Islam, Nabi Muhammad SAW telah bertindak mengawal
aktiviti golongan munafik yang merupakan kaum yang berpura-pura memeluk Islam
dan berniat jahat untuk memecahbelahkan dan menghancurkan masyarakat Islam.
Nabi Muhammad SAW menasihati para sahabat supaya berwaspada terhadap niat jahat
kaum munafik. Langkah ini berjaya kerana tiada permusuhan secara terbuka dan
kematian ketuanya Abdullah bin Ubay melenyapkan cita-cita kaum munafik.
vi) Menjadikan al-Quran
dan Hadis sebagai asas penyatuan dan perpaduan masyarakat Madinah
Bagi
merealisasikan pembentukan ummah di Madinah, Nabi Muhammad SAW menjadikan al-Quran dan Hadis sebagai
pegangan dan panduan dalam mentadbir negara. Keadilan dijadikan asas dalam
segala bentuk tindakan. Maka ini dapat melahirkan masyarakat yang bersatupadu
tanpa mengira bangsa dan agama. Keadaan ini memudahkan pembentukan
masyarakat Madinah.
vii) Penyingkiran Kaum
Yahudi dari Madinah
Seterusnya
bagi memastikan tidak berlaku suasana yang huru hara di Madinah, kaum Yahudi
Bani Qainuqa, Bani Nadhir dan Bani Quraizah telah disingkirkan dari Kota
Madinah kerana melanggar Perjanjian Madinah. Penyingkiran mereka dibuat secara
perundangan berteraskan keadilan. Langkah ini telah berjaya memperkukuhkan
kedudukan Islam di Madinah dan akhirnya masyarakat Madinah terdiri daripada
umat Islam sahaja.
viii) Kepimpinan melalui
teladan.
Nabi
Muhammad SAW telah mempamerkan dan mengamalkan sifat kepimpinan yang unggul
seperti siddiq, amanah, tabligh, fatanah dan hikmah dalam pemerintahan dan
pentadbiran baginda sebagai ketua negara. Kepimpinan ini berjaya menyatukan dan
membangunkan masyarakat Madinah yang mantap dan mencapai kejayaan dunia dan
akhirat.
ix) Memperkenalkan
sistem sosial dan ekonomi yang adil
Bagi
menyatukan ummah di Madinah, Nabi
Muhammad SAW juga telah memperkenalkan sistem sosial dan ekonomi yang
memberikan keadilan kepada semua pihak
sama ada beragama Islam atau sebaliknya. Antaranya memperkenalkan amalan syura agar semua pihak terlibat dalam
apa juga perbincangan serta tidak menimbulkan ketidakpuasan hati dalam kalangan
mereka. Nabi Muhammad SAW juga
memperkenalkan sistem ekonomi yang lebih adil termasuk mengharamkan segala bentuk penindasan dan mengagihkan kekayaan
secara sama rata. Pengenalan sistem ekonomi ini juga telah menghapuskan
monopoli golongan Yahudi terhadap
aktiviti dan sumber kekayaan kota Madinah.
x) Penentangan kaum Yahudi di
Madinah
Madinah adalah sebuah negara kota
di Hijaz yang dikenali dengan nama Yathrib sebelum penghijrahan Rasullah s.a.w.
Kota ini terletak di antara Yaman di Selatan dan Syam di Utara, di kawasan
oasis yang subur. Jaraknya lebih kurang 200 batu di sebelah utara Kota Makkah. Penduduk Madinah terdiri daripada
beberapa suku kaum Arab dan bukan Arab. Penduduk utama di kota ini adalah suku
Auz dan Khazraj yang tinggal di bahagian selatan. Antara suku kaum bukan Arab
iaitu Yahudi yang terdiri daripada bani Quraizah, banid Nadhir, bani Qainuqa
dan lain – lain lagi yang menduduki di sebelah utara Kota ini.
d) Langkah-langkah Nabi Muhammad SAW dalam
menangani penentangan Yahudi di Madinah
Nabi Muhammad s.a.w telah
menjalankan beberapa langkah yang boleh menjamin keamanan di negara kota itu
untuk menghindarkan daripada tindakan jahat orang Yahudi yang boleh mengancam
keselamatan umat Islam di Madinah.
·
Nabi
Muhammad telah memperuntukan di dalam Piagam Madinah hak – hak golongan Yahudi
seperi memberi kebebasan mengamalkan upacara dan Ibadat agama mereka, kebebasan
di dalam kegiatan ekonomi, sosial, adat istiadat mereka dan mereka pula diminta
supaya bersedia untuk mempertahankan keselamatan Madinah dari ancaman musuh.
Disebaliknya, mereka pula meminta jasa baik Nabi Muhammad s.a.w menyelesaikan
masalah yang dihadapi oleh mereka. Di dalam Piagam Madinah setiap penduduknya
mempunyai hak yang sama.
·
Golongan
– golongan Yahudi ini hanya mematuhi Piagam Madinah pada peringkat permulaan
sahaja. Selepas itu mereka mengingkarinya, seperi telah dirancang terlebih
dahulu kurana tindakan mereka berdasarkan komposisi di dalam golongan Yahudi
yang terdiri daripada Bani Qainuqa, bani Nadir dan bani Quraizah.
·
Bani
Qainuqa telah menghina Piagam Madinah dengan mempersendakan kemenangan Rasullah
SAW dan pengikutnya dalam Perang Badar yang berlaku pada tahun ke – 2 Hijrah.
Mereka tidak mematuhi amaran Rasullah s.a.w supaya menjaga kedamaian dan
keharmonian di Madinah. Seterusnya mereka bertindak mengganggu maruah wanita
secara terang – terangan. Sehubungan itu Rasullah telah menghalau mereka keluar
dari Kota Madinah ke suatu kawasan berhampiran dengan negeri Syam di utara
Semennjung Tanah Arab.
·
Bani
Nadir telah melakukan dua kesalahan besar. Pertama, mereka telah mengadakan
komplot untuk membunh Rasullah s.a.w semasa baginda mengadakan rundingan dengan
salah seorang ketua mereka. Baginda terselamat dengan turunnya wahyu dari Allah
seperti mana yang tersebut dengan turuny ayat II, Surah Al – Maidah 15 ). Kedua
mereka telah menyokong kaum Quraisy Makkah dalam Perang Uhud. Kesalahan –
kesalahan ini merupakan pengikaran terhadap Perlembagaan Madinah. Dengan arahan
Rasullah s.a.w kemudiannya, mereka dikepung oleh tentera Islam selama enam
hari. Setelah mereka menyerah kalah, mereka bersetuju meninggalkan kota
Madinah.
·
Bani
Quraizah pula juga mengingkari Piagam madinah dengan menimbulkan masalah besar
pada masa berlakunya Perang Khandak ( Ahzab ). Huyai bin Ahtab, pemimpin Bani
Nadir yang dihalau keluar dari Madinah telah menghasut pemimpin Bani Quraizah
iaitu Ka’ab bin Asad sehingga akhirnya bersetuju membatalkan perjanjiannya
dengan Rasullah s.a.w dan seterusnya memihak kepada tentera Quraisy yang sedang
mengepung Madinah. Bani Nadhir tidak mengendahkan amaran Rasullah s.a.w tentang
bahayanya pengkhianatan mereka.
·
Setelah
Perang Khandak ( Ahzab ) dimenangi oleh tentera Islam, umat Islam mengepung perkampungan
Bani Quraizah selama 25 Hari. Akhirnya mereka menyerah kalah dan bersetuju
melantik Sa’ad bin Muaz pemimpin suku Aus, membuat pengadilan ke atas mereka.
Sa’ad bin Muaz telah membuat keputusan bahawa haarta mereka dirampas,
kanak-kanak, orang-orang tua dan kaum wanita ditawan. Manakala orang lelaki
pula dipancung. Hukuman ini setimpal dengan keingkaran mereka terhadap
perjanjian sebelum ini bersama-sama orang-orang Islam. Masalah yang ditimbulkan
oleh orang – orang Yahudi ini akhirnya telah dapat diselesaikan oleh Rasullah
s.a.w ke atas mereka.
Kesimpulannya,
setibanya
Rasullah s.a.w di Madinah dari Makkah, beliau terpaksan menghadapi pelbagai
masalah yang ditimbulkan oleh beberapa golongan penduduk di Madinah yang tidak
senag terhadap kedatangannya. Dengan pimpinan dari Allah s.w.t dan dengan sifat
seorang pentadbir yang cekap, pendamai yang dihormati, panglima berakhlak luhur
dan pemimpin berwibawa baginda telah dapat menyelesaikan semua masalah
berkenaan dengan adil.
e) Perkembangan masyarakat Islam pada zaman
Khulafa al Rasyidin / kemunculan
golongan baharu dalam masyarakat
Pengenalan
Terdapat
dua golongan masyarakat Islam semasa pemerintahan Khalifah al-Rasyidin, iaitu
masyarakat di Semenanjung Tanah Arab dan di luar Semenanjung Tanah Arab.
Komposisi masyarakat terdiri daripada masyarakat Arab dan bukan Arab, Orang
Arab termasuk golongan Muhajirin, Ansar dan Ahl-al-Ayyam. Golongan bukan Arab
terdiri daripada kaum Parsi dan Qibti. Perluasan wilayah Islam ke luar
Semenanjung Tanah Arab seperti Iraq, Syria dan Mesir telah mempengaruhi corak
masyarakat Islam. Mereka menganut pelbagai kepercayaan dan menampilkan adat
resam serta budaya masing -masing. Terdapat pelbagai golongan masyarakat pada
zaman Khalifah al-Rasyidin
i. Orang
Arab. Terdiri daripada
orang Arab Utara dan Arab Selatan.
Rasullah telah berjaya menyatu padukan masyarakat
Arab seperti kaum Muhajirin dengan Ansar. Pembukaan kota Makkah telah
menyebabkan Arab Quraisy menerima Islam
dan memberi sumbangan yang besar kepada negara Islam. Di zaman Khalifah al –Rasyidin orang Arab Madinah dan Arab Quraisy
merupakan golongan yang penting membantu pentadbiran
negara contohnya:
a.
Khalifah
Abu Bakar : Khalid Al- Walid dan Amru al-As merupakan panglima perang yang
berjaya mengatasi golongan Ar Riddah.
b.
Khalifah
Umar al – Khattab. Melantik enam orang
para sahabat seperti Ali bin Abu Talib, Uthman bin Affan dan Zubir bin al –Awwam
sebagai ahli Majlis Syura.
c.
Uthman
bin Affan : Keluarga Bani Umaiyyah
diberikan jawatan penting seperti Marwan al – Hakkam dan Muawiyyah bin Abu Sufyan sebagai Gabenor.
ii. Golongan Al-Riddah. Ia wujud di zaman Khalifah Abu Bakar al – Siddiq.
Mereka terdiri daripada tiga golongan,
iaitu :
a.
Golongan
yang tidak mahu mengeluarkan zakat. Mereka berpendapat zakat merupakan cukai
yang hanya dibayar kepada nabi Muhammad. Mereka
terdiri daripada penduduk Bahrin, Yammah dan Hirah. Di Yammah golongan
ini diketuai oleh Abdul Malik bin Al – Mughirah.
b.
Golongan
Nabi palsu dan para pengikutnya. Nabi – nabi palsu ini seperti Sajah dan
Musailammah al – Kazab merupakan nabi palsu yang berpengaruh. Mereka mendakwa
menerima wahyu. Tujuannya untuk mendapatkan pengaruh dan kepentingan peribadi.
Musailammah mempunyai pengikutnya seramai 40, 000 orang yang berpusat di
Yammamah.
c.
Golongan
Murtad.
Mereka
terdiri daripada kabilah – kabilah Arab yang menerima Islam dengan tujuan
mendapatkan perlindungan politik daripada negara Islam. Setelah nabi wafat
mereka kembali semula kepada amalan jahiliah.
Khalifah Abu Bakar mengambil tindakan dengan menghantar pendakwah supaya mereka
kembali kepada ajaran Islam. Pasukan
tentera Islam telah berjaya mengalahkan golongan ini dan mereka kembali semula kepada ajaran Islam.
iii. Golongan Ahl- Al-Ayyam. Golongan ini wujud pada zaman pemerintahan
Umar al- Khatab. Khalifah Umar telah membuka tanah di wilayah Iraq, Syria dan
Mesir. Orang-orang Arab yang menyertai pasukan tentera membuka dan menetap di
wilayah tersebut dikenali sebagai golongan ahl-al-Ayyam yang lain terutamanya
bekas golongan Murtad. Golongan ini terdiri daripada suku Arab yang kecil
seperti suku Syaiban dan bekas golongan murtad. Mereka diberi kuasa mentadbir
ladang dan tanah di wilayah Iraq dan memungut cukai sebagai mengenang jasa
mereka dalam pentadbiran. Zaman Khalifah Umar al – Khattab terdapat lebih
kurang 12000 orang. Pemimpin mereka ialah Al-Ashtar, Malik al-Harith dan Hujr
al- Kindi.
iv. Golongan Al-Qurra. Berasal daripada golongan ahl-al-Ayyam yang
diberikan amanah untuk menguruskan tanah di Iraq. Mereka mengelarkan diri
mereka sebagai al-Qurra bagi menjaga status dan membezakan daripada golongan
ahl-al-Ayyam yang lain terutama bekas golongan murtad. Di zaman Khalifah
Uthman, sebahagian besar mereka memberontak kerana pengambilan kuasa
pentadbiran tanah dan cukai di wilayah Iraq oleh Bani Umaiyyah. Golongan ini
bertanggungjawab menyebabkan pembunuhan Khalifah Uthman. Mereka memberikan
sokongan yang kuat kepada Khalifah Ali terutamanya Perang Jamal dan Perang
Siffin.
v. Golongan al-Khawarij. Mereka terdiri daripada bekas penyokong Khalifah Ali
yang terlibat dalam Perang Jamal dan Perang Siffin. Mereka tidak bersetuju
dengan tindakan Khalifah Ali menerima perdamaian dengan tentera Muawiyyah dalam
Perang Siffin dan rundingan Majlis Tahkim. Kegagalan Majlis Tahkim menyebabkan
golongan ini menggelarkan diri mereka sebagai golongan Khawarij. Mereka
berpendapat perpecahan sepatutnya dipertanggungjawabkan ke atas Khalifah Ali,
Muawiyyah bin abu Sufyan dan Amru al-As. Mereka melancarkan gerakan untuk
membunuh ketiga – tiga pemimpin tersebut.
Mereka membunuh Khalifah Ali dan melancarkan gerakan menentang kerajaan
Bani Umaiyyah.
vi. Golongan berkecuali. Terdiri daripada
golongan yang tidak mahu terlibat dalam konflik antara Ali dan Muawiyyah.
Mereka tinggal di Hijjaz.
vii. Golongan bukan Arab (Mawali). Golongan ini terdiri daripada orang bukan Arab,
iaitu kaum Parsi yang telah memeluk agama Islam. Kebanyakan mereka tinggal di
Iraq. Di zaman ini mereka tidak dikenakan bayaran cukai jizyah.
viii. Orang-orang bukan Islam. Terdiri daripada orang Arab dan bukan Arab seperti
kaum Yahudi, Qibti, Parsi. Mereka tinggal di luar Semenanjung Tanah Arab.
Mereka menganuti agama Kristian, Yahudi dan Majusi. Mereka mendapat
perlindungan politik dan layanan yang adil daripada kerajaan Islam dengan
membayar cukai jizyah.
Soalan-soalan STPM
1.
Bincangkan usaha-usaha yang telah dilakukan oleh Nabi
Muhammad SAW selepasa baginda berjaya menubuhkan negara Islam di Madinah. (STPM 2013)
2.
Bincangkan kemunculan golongan baharu dalam masyarakat
Islam pada zaman khulafa ar-Rasyidin
(STPM 2013 U)
No comments:
Post a Comment